Sklep Motocześci24h
Jak dobrać kask?

Jak dobrać kask?

<p>Jak oszczędzić 100 złotych? To proste. Mimo że brzmi to absurdalnie, wystarczy używać kasku podczas jazdy na motocyklu, wtedy mandat ominie nas szerokim łukiem (no, chyba że za inne wykroczenia nam się dostanie). Jednak aby nosić kask, najpierw należy go wybrać, a wybrać go należy z rozsądkiem. Zależy od niego nasze bezpieczeństwo oraz wygoda podczas jazdy (szybka doskonale zbiera owady i inne zanieczyszczenia, a i podczas deszczu bardziej sucho). Nie jest to jednak takie proste. Dobry kask musi spełniać kilka istotnych warunków. Po pierwsze, powinien mieć homologację ECE 22.05. Świadczy ona o dopuszczeniu kasku do użytkowania w Europie. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy kask, który nam się spodobał, posiada taki certyfikat, można dopytać sprzedawcę lub sprawdzić na stronie internetowej producenta. Jednak ECE to nie wszystko, nie jest ono zbyt restrykcyjne, dlatego najlepiej podeprzeć się dodatkowo badaniami przeprowadzanymi przez firmy niezwiązane z ECE. Jedną z nich jest SHARP (Safety Helmet Assessment and Rating Programme), brytyjska organizacja rządowa, która na własną rękę szczegółowo testuje kaski wprowadzone do sprzedaży i w prosty sposób opisuje rezultaty testów na swojej stronie internetowej. Posługuje się pięciogwiazdkową skalą, a bardziej dociekliwi mogą doczytać szczegóły na temat budowy, właściwości i wyników konkretnego kasku w różnego typu testach. To bardzo pouczająca lektura, zwłaszcza że obala mit - droższe znaczy lepsze. Okazuje się, że spora część kasków ze średniej półki uzyskuje wysokie noty (na przykład VCAN), co jest dla nas bardzo dobrą wiadomością. Nie trzeba bowiem wydawać majątku, by zakupić kask, który zapewni nam największe bezpieczeństwo. Po kwestii bezpieczeństwa przychodzi czas na nieco mniej ważniejszą, ale wciąż ważną, wygodę. Kask powinien być precyzyjnie dobrany i wygodny, inaczej jazda w nim stanie się mordręgą. Rozróżniamy kilka typów kasków, z których integralny (tak zwana pełna skorupa) oferuje największe bezpieczeństwo. Poza nim są jeszcze kaski otwarte (mniej obudowane, skorupa okrywa tył głowy, a twarz osłania szyba) oraz kaski szczękowe, będące połączeniem powyższych dwóch rozwiązań. Istnieją także kaski typu weteran, oferujące minimalne zabezpieczenie, nadrabiają jednak większą poręcznością i mniejszą wagą. Po wyborze typu i modelu kasku nadchodzi czas na dobranie odpowiedniego rozmiaru. Nie jest to proste zadanie, ale warto poświęcić mu chwilę, bo dobrze dopasowany kask zarówno idealnie ochroni głowę podczas upadku (nie spadnie, nie zerwie się pasek itp.), jak i zapewni odpowiedni komfort podróżowania. Potrzebny nam będzie obwód głowy zmierzony w najszerszym miejscu (nad uszami oraz na wysokości czoła nad brwiami). Większość firm produkujących kaski ma podobną rozmiarówkę, dlatego z tym nie powinno być problemu. Powinniśmy mieć jednak możliwość przymierzenia kasku, żeby zyskać pewność, że będzie on wygodny (chyba że korzystaliśmy już z takiego samego modelu, wtedy jest to niepotrzebne). Wymienialna wyściółka, szerokość pola widzenia, tłumienie dźwięków, dobra wentylacja - to kilka aspektów, na które należy zwrócić uwagę. Bardzo ważna kwestia to - po wypadku wymieńmy kask! Nawet jeśli z zewnątrz wygląda jak nowy, po uderzeniu zdolność tłumienia wewnętrznej warstwy znacznie spadła, co sprawia, że przy kolejnym wypadku nie spełni już swojego zadania. Pechowe upuszczenie kasku na beton może skutkować tym samym, dlatego starajmy się nie dopuszczać do takich sytuacji. Z tego samego powodu nie powinniśmy kupować kasku używanego - nie znamy jego historii, więc nie mamy pewności, że będzie nas chronił tak dobrze jak nówka ze sklepu. Na końcu najmniej ważne, ale dla niektórych istotne - kolor i zdobienia. Zależą jedynie od naszej fantazji, choć niektórzy twierdzą, że biały kask jest lepiej widoczny z daleka, co pozwala wcześnie zauważyć motocyklistę. Tu już jednak możemy zdać się na nasze poczucie gustu. Ważne, by był dopasowany i komfortowy, reszta jest już tylko dodatkiem.</p>